WDSD 2021 – SWITZERLAND (Italian speaking)

Avventuno Association is an active Down Syndrome Organization in the Italian speaking part of Switzerland.

The Chameleons football team

The Chameleons football team is a project of the Avventuno Association. The team is made up of people with Down syndrome and other disabilities (physical, sensory and intellectual). During the pandemic situation, when it was not possible to personally meet and train, we entertained the kids by replacing the activities on the field with distance or small number activities, in which each player had to contribute.

The technology has helped to keep relationships alive with frequent video calls and the creation of joint videos that have allowed the team to stay in touch with their teammates and also with families and supporters not directly involved with the team.
To face the growing isolation, from January 2021, we have decided for those who wanted to organize small walks in the open air in small groups (max 5 people).
These 90-minute walks have somehow given life to the guys who, after a long time, have returned to relate to their companions.

Walk video 1: https://www.youtube.com/watch?v=WV8scgRLXKA
Walk video 2: https://www.youtube.com/watch?v=N-PEAPWS7IU
Wetransfer walk 3: https://we.tl/t-KWvWy4t7I3
Web site: www.camaleonti.ch

La squadra di calcio dei Camaleonti

La squadra di calcio dei Camaleonti è un progetto dell’Associazione Avventuno. La squadra è composta da persone con sindrome di Down e con altre disabilità (fisiche, sensoriali e intellettive). Durante i periodi in cui non è stato possibile incontrarsi e allenarsi a causa della pandemia, abbiamo intrattenuto i ragazzi sostituendo le attività sul campo con attività a distanza o a numero ridotto, in cui ogni giocatore doveva dare il suo contributo.

La tecnologia ha aiutato a mantenere vivi i rapporti con frequenti videochiamate e con la realizzazione di video comuni che hanno permesso alla squadra di rimanere in contatto con i propri compagni e anche con le famiglie e i sostenitori non direttamente coinvolti con la squadra.
Per affrontare il crescente isolamento, da gennaio 2021, abbiamo deciso per chi se la sentiva di organizzare delle piccole passeggiate all’aria aperta in piccoli gruppi (max 5 persone).
Queste passeggiate da circa 90 minuti hanno in qualche modo dato linfa ai ragazzi che dopo tanto tempo sono tornati a relazionarsi con i loro compagni.